جدیدترین مطالب

چرا عادت ماهيانه نامنظم مي شود؟

انتشار : 1397/08/14 تعداد بازدید : 1964 کد : 10406

بي نظمي عادت ماهيانه ، يك مشكل شايع در زنان است كه اغلب موجب اضطراب بانوان مي شود در صورتي كه بسياري از علل نامنظمي عادت ماهيانه طبيعي است و با تغيير سبك زندگي بهبود حاصل مي شود اين مقاله شما را باعلل شايع بي نظمي عادت ماهيانه آشنا مي كند

علل بي نظمي عادت ماهيانه


بي نظمي عادت ماهيانه يك مشكل شايع در جامعه امروزي است و اغلب موجب مشغوليت ذهن خانمها و دختران جوان و در نهايت اضطراب و استرس مي شود و مراجعات گاها غير ضروي به مطب پزشك و ماما و مصرف داروهايي كه ضرورتي ندارد از نتايج اين استرس هاست
در صورتي كه اگر با علل عقب افتادن عادت ماهيانه آشنا باشيد، در بسياري از موارد مي توانيد با صبر و تغيير در سبك زندگي البته زير نظر ماما يا پزشك، عادت ماهيانه را منظم كنيد.
در واقع ميتوان گفت علل بسياري از موارد عقب يا جلوو افتادن و بي نظمي عادت ماهيانه، علل كاملا طبيعي است . برا ي منظم شدن عادت ماهيانه در اين مواقع، نياز به صبر يا تغيير سبك زندگي است و نيازي به دارو و معالجات پزشكي نيست

در اين مقاله علل بي نظمي عادت ماهيانه را به دو دسته طبيعي و غير طبيعي تقسيم كرده ام. در عقب افتادن طبيعي عادت ماهيانه، عادت ماهيانه خانم بدون بيماري خاصي عقب مي افتد اما در علت غير طبيعي عقب افتادن عادت، بيماري موجب عقب افتادن عادت ماهيانه مي شود


علل طبيعي بي نظمي عادت ماهيانه


1- بارداري مي تواند به صورت طبيعي، موجب عقب افتادن عادت ماهيانه و لكه بيني و...شود.
2- عادت ماهيانه دختران نوجوان در 5 سال اول شروع عادت ماهيانه مي تواند به صورت طبيعي نامنظم باشد.در اين موارد اگر همه چيز طبيعي باشد، بهتر است زير نطر ماما يا پزشك صبر كرد تا عادت ماهيانه كم كم منظم شود و نياز به درمان خاصي ندارد.
3- عادت ماهيانه خانمها در 5 سال اخر قبل از يائسگي ممكن است به صورت طبيعي نامنظم شود.در اين موارد اگر همه چيز طبيعي باشد بايد زير نطر ماما يا پزشك صبر كرد تا عادت ماهيانه متوقف شود و يائسگي صورت بگيرد.
4- لاغري شديد مي تواند موجب بي نظمي و عقب افتادن عادت ماهيانه شود. در اين موقع بايد خانم به وزن مناسب برسد تا عادت ماهيانه اش طبيعي شود.
5- تغذيه ضعيف و مصرف ناكافي مواد مغذي با تضعيف بدن يكي از علل بي نظمي عادت ماهيانه است. به طور مثال رژيمهاي غذايي غير استاندارد در مدت طولاني ميتواند موجب بي نظمي عادت ماهيانه شود.
6- استرس و غم و اندوه يكي از علل شايع بي نظمي عادت ماهيانه است
7- فعاليت شديدي بدني مثل ورزش شديد اگه طولاني مدت انجام بشود يكي از علل بي نظمي و عقب افتادن عادت ماهيانه است به طور مثال خانمهايي كه به ورزش حرفه اي مشغول هستند ممكن است عادت ماهيانه منظم نداشته باشند.
8- چاقي شديد هم ميتواند موجب نامنظمي عادت ماهيانه شود
9- تغييرات آب و هوا ميتواند موجب بي نظمي عادت ماهيانه شود. به طور مثال اگر شما يك مسافرت به شهر ديگري داشته باشيد، ممكن است به علت تغيير آب و هوا عادت ماهيانه شما نامنظم شود.

بي نظمي عادت ماهيانه به علت بيماري
بعضي بيماري ها ممكن است موجب بي نظمي عادت ماهيانه شوند به طور مثال بيماري هاي تيروئيد، تخمدان پلي كيستيك و....

هنگامه صدرايي كارشناس مامايي

 منبع كتاب بيماري هاي زنان كيستنر

چرا عادت ماهيانه نامنظم مي شود؟

در صورتی که در مورد مطلب فوق سوالی دارین میتوانید از طریق فرم زیر مطرح نمایید .