جدیدترین مطالب

طب سنتي چگونه مزاج هز فرد را تشخيص ميدهد؟قسمت دوم

انتشار : 1397/12/07 تعداد بازدید : 956 کد : 10419

يكي از مهمترين اصول طب سنتي شناخت طبع است و معالجات و توصيه هاي حفظ سلامتي بر اساس ان صورت ميگيرد در قسمت اول اين مقاله در رابطه با طبع شناسي توضيحاتي داده شد. در اين قسمت در رابطه با طبع شناسي توضيحاتي ارائه ميشود.

مزاج شناسي طب سنتي ايران قسمت دوم

شناسايي مزاج، پايه تمام درمانها و توصيه هاي سلامتي طب سنتي است به همين علت سلسله مقالاتي در رابطه با مزاج شناسي در طب سنتي را در اين سايت مينويسم و اميدوارم مورد استفاده هموطنانم قرار بگيرد.
در قسمت اول مقاله مزاج شناسايي ، شما با نحوه كلي شناخت مزاج هاي مختلف آشنا شديد. در اين قسمت نيز دانستنيهايي در رابطه با مزاج ذكر شده است.
در قسمتهاي بعدي در رابطه با مزاج هاي مختلف صحبت ميشود. هر مزاج بررسي خواهد شد و توصيه هاي تغذيه اي؛ روانشناسي، بهداشتي و.... براي هر مزاج ذكر ميشود.
توصيه هاي طب سنتي براي هر مزاج كمك ميكند تا سلامتي حفظ شود و اگر بيماري بوجود آمده باشد، به بهبود بيماري كمك مي كند.
همانطور كه ميدانيد در طب سنتي ما چهار مزاج داريم صفرا،سودا، دو، بلغم
با توجه به گستردگي علائم در هر مزاج و راه كارهاي حفظ سلامتي در هر مزاج، در هر قسمت از اين سري مقالات يك مزاج از مزاجهاي چهارگانه بررسي ميشود

تعريف پزشكي از ديدگاه طب سنتي
پزشكي از ديدگاه طب سنتي علمي است كه حالات روحي و جسمي انسانها را بررسي ميكند كه اگر آدمي سلامت باشد با توصيه ها و اقدامات لازم اين سلامتي را حفظ كند و اگر بيمار باشد به بهبود او كمك كند.
طب سنتي به توصيه هايي كه براي حفظ سلامتي به انسانها ميكنند تدابير حفظ الصحه گويند كه بر اساس مزاج هر فرد است


توصيه هاي طب سنتي براي هر مزاج
توصيه هاي روانشناسي
نحوه خواب و بيداري
تغذيه
نوع موسيقي كه بهتر است شنيده شود
نوع عطري كه بايد استفاده شود
ورزشي كه بايد انجام شود و مقدار آن
و...
در برميگيرد
در اين سري مقالات در مورد اين تدابير نيز توضيح ميدهم.


دو نكته مهم در رابطه با طبع شناسي در طب سنتي
1- مشخصاتي كه براي طبعهاي مختلف مينويسم براي مواقعي هست كه سوء مزاج وجود ندارد و فرد بر مزاج ارثي خود است.
2- مشخصات طبع در بعضي خيلي شديد و در بعضي ضعيف است مثلا در طبع صفراوي ممكن است يكي صفراوي شديد باشد و تمام مشخصات اين طبع را با شدت زياد داشته باشد و در فرد ديگري اين مشخصات ضعيف تر ظاهر شود كه طبيعي ميباشد.
خلاصه اينكه مشخصات طبع در ادمها شدت و ضعف دارد و از يك طيف گسترده خيلي شديد تا خيلي ضعيف را در بر ميگيرد و مشخصات طبع دونفر شبيه هم نيست.


طب سنتي فوق العاده است
وقتي شما با ديدگاه طب سنتي به واكنشهاي جسمي و روحي خود و اطرافيان مينگريد، اين واكنش ها براي شما معني ميشود و براي شما عجيب يا بدون علت نيست.
وقتي ميبينيد كه به راحتي ميتوانيد خصوصيات جسمي و روحي خود و اطرافيان را حدس بزنيد، فوق العاده دلنشين و زيبا خواهد بود.
شما بعد از اتمام اين مقالات ميتوانيد متوجه شويد چرا بعضي ها زود گرمشان ميشود و بعضي ها سرمايي هستند.چرا بعضي زود عصباني ميشوند و بعضي ديگر خونسرد تر هستند. چرا سمت راست شكم بعضي ها موقع دويدن درد ميگيرئد. چرا بعضي ها در سن بالا اندام ماهيچه اي خود را حفظ كرده اند و ماهيچه هاي بعيضي در سن بالا تحليل رفته است و....
همچنين ياد ميگيريد كه چگونه با تدابير مختلف اين تغييرات طبيعي را تعديل كنيد. مثلا افرادي كه زود سردشان ميشود چطور كمتر سرما بخورند يا افراد گرمايي چگونه گرماي كمتري احساس كنند و....
شما با اتمام اين سري مقالات خصوصيات جسمي و روحي انسانها را تا حدودي حدس ميزنيد و براساس اين خصوصيات، واكنشي متناسب خواهيد داشت.
همچنين ميتوانيد خود و اطرافياناتان را از لحاط جسمي و روحي بهتر بشناسيد و اقدامات مناسب طبع را براي خود و اطرافيانتان داشته باشيد تا تندرستي ميهمان خانه تان شود

طب سنتي و تفاوت آن با طب پزشكي جديد
طب سنتي طبي به دنبال علت است و هيچ بيماري را بدون علت درمان نميكند.بر خلاف علم پزشكي جديد كه گاه علامتي و بدون علت درمان ميكند.
همچنين طب سنتي بر اساس مشخصات هر فرد دارو ميدهد و داروي دو نفر كه يك بيماري را دارند ممكن است كاملا متفاوت باشد.
به طور مثال براي لاغر شدن در افراد بلغمي توصيه به مصرف چهار شيره ميكند اما همين چهار شيره ممكن است در مزاج دم چاق كننده باشد.
طب سنتي معتقد است بسياري از مشكلاتي كه براي بيمار بوجود امده فقط با رعايت تدابير حفظ سلامتي، قابل حل است و نياز به داروي خاصي نيست اما علم پزشكي به ندرت ممكن است فقط به توصيه اكتفا كرده و دارويي تجويز نكند.
در طب سنتي يك طبيب براي درمان صحيح بايد از تمام عادات تغذيه اي رفتاري ورزشي خواب و بيداري و... بيمار اطلاع يابد و بعد از معاينه كامل، عادات ناصحيحي كه منجر به بيماري شده را تشخيص و توصيه به رفع آن كند و دارويي متناسب با مشكل بيمار تجويز كند اما در طب پزشكي جديد معمولا با عادات و نحوه تغذيه و رفتار بيمار كاري نداشته و فقط به درمان علامتي بيماري مي پردازند. چه بسا فقط با عوض شدن يكي از عادات ناصحيح بيمار ، بهبود حاصل شود و چه بسا بيمار سالها دارو مصرف كند و چون نحوه زندگي ناصحيحي دارد درماني حاصل نشود.

همه چيز در اطراف ما مزاج دارد و براي حفظ سلامتي و بهبود بيماري، بايد بر اساس مزاج زندگي كنيم

نوشته هنگامه صدرايي 

با تشكر از اقاي دكتر مير غضنفري متخصص طب سنتي كه اموخته هايم در رابطه با طب سنتي را مديون كلاسهاي بسيار مفيد ايشان هستم

در صورتی که در مورد مطلب فوق سوالی دارین میتوانید از طریق فرم زیر مطرح نمایید .